KAKO SE ASTMA LIJEČI?

Obzirom da je astma neizlječiva i kronična bolest cilj liječenja je dobro kontrolirati bolest da se simptomi uopće ne javljaju. Smanjiti potrebu za brzo djelujućim lijekovima, održati dobru plućnu funkciju, normalne dnevne aktivnosti i spavanje. Spriječiti teže napade astme koji bi završili na bolničkom liječenju.

Pacijent sa svoje strane može doprinijeti zbrinjavanju astme tako da:
1. Surađuje sa svojim liječnikom i eliminira moguće faktore koji bi nepovoljno utjecali na liječenje astme.
2. Izbjegava faktore koji izazivaju simptome astme (okidače)
3. Kreira “akcijski astma plan” u suradnji s medicinskim osobljem.

Astma se liječi s dvije vrste medikamenata:
    1.Lijekovima za dugotrajnu kontrolu
    2.Lijekovima za brzo smirivanje simptoma­ smanjuju upalu dišnih putova i sprečavaju simptome astme smiruju simptome astme koji se pogoršavaju. Početno liječenje zavisi od simptoma astme. Kako se simptomi astme mogu mijenjati tijekom života tako se mijenja i terapija bilo da se doza lijekova smanjuje ili povećava.

1.Lijekovi za dugotrajnu kontrolu astme smanjuju upalu dišnih putova i na taj način sprečavaju pojavu simptoma astme.
Ovi preparati nisu pogodni za akutno pogoršanje. Inhalacijski dugo djelujući beta2 agonisti koriste se u kombinaciji s inhalcijskim kortikosteroidima. Inhalacijski kortikosteroidi smanjuju upalu u dišnim putovima i koriste se za kontroliranje astme. Ovi preparati imaju i neželjenih nuspojava kao što je soor usne šupljine, a kod dugotrajne upotrebe i pojavu očne mrene i osteoporoze. Od ostalih preparata koji se koriste u kontroli astme je Cromolyn koji pomaže u prevenciji upale dišnih puteva, blokatori Leukotriena koji zaustavljaju lančanu upalnu reakciju u bronhima, te Theophyllin (oko učinka Teofilina postoje različita mišljenja).

2.Lijekovi za brzo smirivanje simptoma.
Inhalacijski beta2 agonisti kratkog djelovanja. Djeluju brzo i relaksiraju mišićna vlakna u dišnim putovima. Djeca mlađa od 5 godina zahtijevaju poseban pristup u liječenju astme (a uglavnom se koriste preparati s brzim djelovanjem). Inhalacijski kortikosteroidi su lijek izbora.

Starije osobe imaju povećani rizik od razvoja osteoporoze nakon dulje primjene inhalacijskih kortikosteroida. Moguć je i slabiji učinak lijekova protiv astme ukoliko uzimaju i neke druge lijekove (beta blokatore, analgetike, aspirin). Trudnice moraju održavati dobro kontrolu astme radi normalne opskrbe ploda kisikom. Loše kontrolirana astma može dovesti do smanjenja porođajne težine. pa čak i smrti djeteta.
Liječenje astme izazvane fizičkom aktivnošću.
Preporučuje se neposredno prije fizičke aktivnosti uzeti beta2 agonist kratkog djelovanja. Četiri do 6 sati prije fizičke aktivnosti uzeti blokator Leukotriena.