Nesanica (insomnia)

Većina ljudi, s vremena na vrijeme, ima problema sa spavanjem, ali kad se problem zadržava kroz dulje vrijeme treba pomisliti na poremećaj spavanja, odnosno nesanicu. Osobe s nesanicom mogu ležati budne satima prije nego što zaspu, buditi se rano ili više puta prekidati san tijekom noći.
U mnogim slučajevima, nesanica je povezana s lošom “higijenom” spavanja. To se odnosi na loše navike koje ometaju san. Primjeri navika koje ometaju san su: konzumiranje kave u popodnevnim ili večernjim satima, pušenja ili jedenje teške hrane prije spavanja, odlazak u krevet u različito vrijeme svake noći ili usnivanje uz televiziju ili svijetlo.
Problemi mentalnog zdravlja također mogu dovesti do nesanice. Ovo uključuje depresiju, anksioznost i posttraumatski stresni poremećaj (PTSP). Nažalost, neki lijekovi koji se koriste za liječenje ovih stanja mogu također uzrokovati probleme sa spavanjem. Ako sumnjate da Vam vaš lijek ometa san, razgovarajte sa svojim liječnikom o prilagodbi terapije.

Nesanica je često povezana s ozbiljnim zdravstvenim problemima, uključujući:
arterijsku i plućnu hipertenziju,
žgaravicu (GERB),
astmu,
KOPB,
poremećaj srčanog ritma.

Nesanica se može javiti i tijekom trudnoće, posebno u prvom i trećem tromjesečju. Problem se može vratiti u vrijeme menopauze, kada “valunzi” mogu prekinuti dobar san. I muškarci i žene imaju tendenciju da imaju više problema sa spavanjem u dobi iznad 65 godina. Radnici u smjenama često mogu razviti poremećaj sna radi promjena cirkadijalnog ritma. U tom slučaju se poremeti neka vrsta “unutarnjeg tjelesnog sata” koji kontrolira san, proizvodi hormone i druge tjelesne funkcije.